Mark Cloostermans (1977) is literair criticus, onder meer voor De Standaard. Hij publiceerde boeken over Kristien Hemmerechts, Georges Simenon, het Vlaamse boekenvak en Barcelona.
Spoiler
Wie had twintig jaar geleden gedacht dat tv-series zo belangrijk zouden worden? De acteurs zijn opeens sterren van Hollywoodniveau. Tv-studio’s en streamingdiensten vechten om de beste regisseurs. Het woord ‘spoiler’ verwijst niet meer naar een patserig auto-onderdeel.
Veel series zijn artistieke werken met diepgang. Ze zetten de discussie voort die door de grote klassiekers uit de wereldliteratuur is gestart. De twijfel die ‘Westworld’ zaait over de grenzen tussen realiteit en fictie, gaat terug op de avonturen van Don Quichot. ‘Breaking Bad’ maakt Goethes ‘Faust’ weer actueel, ‘Game of Thrones’ borduurt voort op theorieën over macht die Leo Tolstoj in ‘Oorlog en vrede’ ontwikkelde. ‘The West Wing’ varieert op Thomas Mores ‘Utopia’ en in ‘True Detective’ zien we een hedendaagse Niels Lyhne.
‘Spoiler’ is de weerslag van Mark Cloostermans’ verslaving aan hedendaagse Amerikaanse tv-series. Hij vindt connecties met literaire klassiekers, analyseert wat ze zeggen over onze tijd en over grote thema’s als identiteit, zingeving en (zelf)vernieuwing.