Over dit hoofdstuk/artikel

J. van der Vliet

H.E.M. Braakhuis

over Matthijs Maris


1
En als W.F. Hermans Vgl. de foto achterop Onder Professoren.
2
Binnenkort zullen elders twee artikelen verschijnen, waarin de hier aangegeven thema’s verder uitgewerkt zullen worden: Patronen in leven en werk van Matthijs Maris, en De kinderkamer van Matthijs Maris.
3
Verblijfplaatsen der voornaamste hier besproken werken: enkele Doopgangvarianten afgebeeld in Openbaar Kunstbezit-t.v., 1965, 2 (L.J.F. Wijsenbeek); De Kerkbruid, Museum Mesdag, Den Haag, afb. J. de Gruyter, De Haagse School II, Amsterdam, 19722, 43; Bruid aan het Altaar (Gretchen met reuzinne-gestalte), part. verz., afb. in Van Deyssels Maris-album, Haarlem, 1900; Liggend Meisje voor het Altaar (de versie met de juwelen), Glasgow Art Gallery, Burrell-verz.; Vanished Illusions (laatste versie van de ?Zwinger?-sc?ne), part. verz., afb. cat. Maris-tentoonstelling, Haags Gemeentemuseum, 1974/5, no 122; ?He is coming?, National Museum of Wales, Cardiff, afb. De Gruyter, t.a.p., 57; Meisje aan de Pomp, Museum van Stad en Lande, Groningen, afb. De Gruyter, t.a.p., p. 40; The Lady of Shalott (meest volledige olieverf-versie), Glasgow Art Gallery, Burrellverz.; id. (ets), afb. cat. Haagse tentoonstelling, no. 138.