Maria Barnas
Fraudelanden
Ik wil geen vormen van onszelf in zandsteen ontdekken in de Ardèche
Nee ik wil geen manden vlechten om je beter te leren kennen ik wil niet stretchen op het strand en ik wil niet weten hoe je kinderen hadden geheten als je kinderen had gewild en dat je niet kunt kiezen tussen Madeleine en Madelon omdat je graag naar Frankrijk gaat en ik wil niet hoeven nadenken over wat ongewenste kinderen die je niet hebt met een vakantieland te maken hebben dat woord zou niet eens in mijn hoofd voorkomen als je niet steeds vakantieland zei als fraudeland dat hoorde ik een jongen in een mobieletelefoonaanbiederswinkel zeggen hij zei het staat in je contract tegen een man die zei ik kan mijn familie in Ankara niet bellen dan doet hij niets de telefoon dan piept hij alleen heel zacht alsof hij ergens aan lijdt nee zei de mobieletelefoonaanbiederswinkelmedewerker ja dat schrijf je zo ik las op een website voor samenstellingschrijfregels wees niet bang om lange woorden te schrijven denk bijvoorbeeld aan tuinbroek en langetermijnplanning en nu moet ik steeds aan tuinbroeken denken en het is niet eens een lang woord kijk hier staat het naar fraudelanden kun je de eerste twee of drie maanden dat ligt eraan of je belminutenbundel small medium is of large niet bellen met fraudelanden zoals Marokko en Turkije en Polen hoort er ook straks bij maar hoe moet ik dan vragen hoe het mijn moeder gaat die is straks jarig en ja dat zouden we allemaal wel willen en als we allemaal de hele dag jarig waren en met fraudelanden zouden bellen ja maar ja maar daar heb ik toch zeker niets mee te maken maar u werkt hier toch wie moet ik anders aanspreken ja er staan nog meer mensen te wachten en ik wil geen vormen van onszelf in zandsteen ontdekken in de Ardèche en ik wil niet weten dat het Japanse schriftteken raku staat voor welzijn geluk en vreugde of dat deze van oorsprong Japanse stooktechniek voor keramiek zich onderscheidt van de Westerse traditie doordat het geboetseerde werk meestal de afdruk van een hand in een klont klei in Westerse landen om-
dat we ons weinig anders kunnen voorstellen dan onszelf niet eerst langzaam afkoelt maar op de hoogste temperatuur uit de oven wordt gehaald en dat het hele stook- en afkoelingsproces door de deelnemer te sturen is wat in tegenstelling is tot het normale normaal? ja normale stookproces zeg je en dat het actieve deelnemen aan dit stookproces het spelen met de elementen tot een boeiende belevenis maakt maar ik wil niets beleven en ik hoef geen theeceremonie die haar oorsprong vindt in het zenboeddhisme waarbij het vervaardigen van theekommen werd verheven tot kunst en wil je alsjeblieft nooit meer de schijnbare natuurlijke eenvoud zeggen.
Maria Barnas (1973) is dichter, schrijver en beeldend kunstenaar. Ze publiceerde twee romans. In 2013 is haar derde poëziebundel Jaja de oerknal verschenen. Ze was van 2007 tot 2010 columnist voor het Cultureel Supplement van NRC Handelsblad. Ze schrijft in diverse kranten en tijdschriften essays over kunst en literatuur.