Benjamin Rous (1979) studeerde Mediterrane Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel coördineert hij bij het Netherlands Institute for Conservation+Art+Science+ onderzoeksprogramma’s die wetenschappers van verschillende disciplines bij elkaar brengen. Toonaangevende erfgoedexperts werken er aan innovatieve manieren om kunst te bestuderen, te presenteren en te behouden.
Opera
Van de emotionele eenvoud van Monteverdi’s LÓrfeo tot de ongebreidelde overdaad van Wagners Tristan und Isolde; van de tot waanzin gedreven titelheldin in Donizetti’s Lucia di Lammermoor tot de ongenaakbare ijsprinses in Puccini’s Turandot: de opera heeft een indrukwekkende ontwikkeling ondergaan. In Opera schetst Benjamin Rous aan de hand van 27 sleutelwerken de geschiedenis van het genre.
Opera is de kunstvorm waarin emoties met louter hoofdletters te lijken worden geschreven. Maar onder die uitvergroting gaat een wereld van subtiele details schuil, en juist die kunnen het kijken en luisteren naar opera verrijken. Hoe weten componisten als Händel, Verdi en Strauss ons te grijpen en tot tranen te roeren? Wat nemen zij van elkaar over en welke nieuwe paden slaan zij in? In zijn boek licht Rous de markantste werken toe en laat hij zien wat deze opera’s uniek maakt.
Opera is een persoonlijke gids door de geschiedenis van het klassieke muziektheater. Daarnaast is het een bijzonder enthousiasmerende ode aan de kunstvorm. Door de chronologische opzet kan de lezer bovendien de ontwikkeling van het genre op de voet volgen.