Martin Michael Driessen (1954) is opera- en toneelregisseur, vertaler en schrijver. Hij debuteerde in 1999 met de roman Gars. In 2012 volgde Vader van God en in 2013 Een ware held, alle door de pers bejubeld en voor literaire prijzen genomineerd. Zijn werk is vertaald in het Engels, Italiaans, Duits, Hongaars en vele andere talen. In 2015 verscheen de omvangrijke roman Lizzie, geschreven in samenwerking met de dichteres Liesbeth Lagemaat.
In 2016 verscheen zijn verhalenbundel Rivieren, die op de shortlist van de Fintro Literatuurprijs stond en die de ECI-literatuurprijs én ECI-lezersprijs won. Met zijn roman De pelikaan stond hij op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2018. In oktober 2018 verscheen zijn recentste verhalenbundel Mijn eerste moord en andere verhalen.
Over Rivieren:
‘Driessen schrijft beter dan goed. Bij vlagen beeldschoon.’ NRC Handelsblad (****)
‘Als er rechtvaardigheid bestaat, zou Rivieren Driessen de roem moeten brengen die hij verdient.’ Noordhollands Dagblad (*****)
‘Deze bundel is oorspronkelijk en van grote klasse. Driessens beeldende vertelkracht bewerkstelligt waar spektakel.’ De Volkskrant (****)
Over De pelikaan:
‘Proza waarin ambacht, verbeelding én een bijna ouderwets vertelplezier de dienst uitmaken, ingebed in een ingenieuze plot. Martin Michael Driessen is er de gepatenteerde leverancier van.’ De Morgen (****)
‘Met zijn roman De pelikaan voegt Martin Michael Driessen een nieuw hoogtepunt aan zijn toch al uitzonderlijke oeuvre toe.’ VPRO-Gids
‘In de strakke regie van Driessen komt het hele menselijke drama van onrecht en misverstand sprekend tot leven.’ Trouw
‘Hij zet de klassieke thema’s met een nieuw, eigen verhaal geweldig naar zijn hand.’ NRC Handelsblad (****)
‘Hij mag zich inmiddels zonder grootspraak tot de beste schrijvers van ons land rekenen. Ook zijn nieuwe roman De pelikaan bewijst weer zijn uitzonderlijke klasse.’ Noordhollands Dagblad (****)
‘Driessens vakmanschap is een weldaad.’ NRC Handelsblad (****)
De heilige
Donatien wordt geboren in het jaar van de Franse Revolutie. Hunkerend naar roem en erkenning buit hij al zijn talenten uit in het opportunistische spel van het menselijk bestaan.
Donatiens levensverhaal is een hedonistische schelmenroman. Hij ontmoet tijdgenoten als Victor Hugo, helpt bij het opstellen van de Schaal van Beaufort en rondt Kaap Hoorn tijdens een krankzinnige expeditie; als struikrover wordt hij beroemd en berucht in de Vogezen. Hij is zowel genezer als moordenaar, kinderlijk onschuldig en argeloos duivels, aanbeden door vrouwen en mannen.
Zijn compromisloze zoektocht naar geluk stelt niet alleen ons ethisch besef aan de orde maar ook de fluïde grenzen van onze identiteit: hij noemt zich nu eens Donatien, dan weer Donatienne, en ten slotte Dieudonné. Zelfs achter de tralies weet hij dankzij zijn charme en inventiviteit de zaken naar zijn hand te zetten.
Tot het einde toe moreel ontoerekeningsvatbaar zal hij de geschiedenis in gaan als de heilige Dieudonné van Metz
‘In de strakke regie van Driessen komt het hele menselijke drama van onrecht en misverstand sprekend tot leven.’ [c]Trouw[/c]
‘Een soeverein, meeslepend verteller. Zijn fabels en parabels – of zijn het allegorieën? – staan glashelder en klemvast op het papier, vol indringende beelden en achteloos gedebiteerde waarnemingen. Telkens weer zorgt het lot voor een onverwachte frats.’ De Morgen
‘Driessen is een taalkunstenaar pur sang (…). Zijn taal is zo glashelder, de beelden die hij oproept zo raak, dat je bijna vergeet hoe weergaloos knap het is.’ Noordhollands Dagblad ****
‘Een onthutsend en meesterlijk verteller.’ Nederlands Dagblad
‘Met zijn roman [c]De pelikaan[/c]voegt Martin Michael Driessen een nieuw hoogtepunt aan zijn toch al uitzonderlijke oeuvre toe.’ VPRO-Gids
‘Driessens vakmanschap is een weldaad.’ NRC Handelsblad ****