Ginevra Lamberti (1985) is geboren in de grootste afkickkliniek van Europa, San Patrignano in Italië, die bekendstond om zijn communeachtige karakter, en opgegroeid in de vallei uit de titel. Ze schreef eerder twee romans, La questione più che altro en Perché comincio dalla fine, waarmee ze de prestigieuze Premio Mondello 2020 won. Haar werk is gepubliceerd in onder meer Brazilië, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Lamberti woont en werkt in Rome.
Alexander Baneman
Alexander Baneman (Amsterdam, 1986) publiceerde eerder in Tirade, De Revisor en De Parelduiker. Met De schim van Raamswolde debuteert hij als romancier.
Fitzroy Maclean
Fitzroy Maclean (1911–1996) was een Schots schrijver, militair en politicus. In de jaren dertig werkte hij op de Britse ambassades in Parijs en Moskou, waar hij het stalinisme van dichtbij meemaakte. Tijdens de Tweede Wereldoorlog onderbrak hij zijn carrière om in het leger te dienen, onder meer in het Midden-Oosten en toenmalig Joegoslavië. Na de oorlog besteedde hij naast zijn werk in de politiek veel tijd aan het schrijven.
Peter-Paul de Baar
Peter-Paul de Baar (1952) is historicus en journalist. Hij is medeoprichter en bestuurder van het Theo Thijssen Museum in Amsterdam en was hoofdredacteur van het historisch maandblad Ons Amsterdam. Met Rob Grootendorst bezorgde hij het verzameld werk van Theo Thijssen.
Mensje van Keulen
Mensje van Keulen werd op 10 juni 1946 geboren in Den Haag als Mensje Francina van der Steen, roepnaam Mennie. Van 1969-1973 maakte ze deel uit van de redactie van Propria Cures, waarvoor ze literaire en politieke cartoons tekende en korte verhalen schreef. Hierna maakte ze acht jaar deel uit van het literaire tijdschrift Maatstaf. In 1969 werd haar eerste korte verhaal gepubliceerd in Hollands Maandblad. Haar debuut Bleekers zomer verscheen in 1972. Met de woorden ‘Dit is het’ begon de eerste jubelende recensie (door K.L. Poll in NRC Handelsblad) van deze roman, die sindsdien vele malen werd herdrukt en inmiddels tot de klassiekers van de Nederlandse literatuur wordt gerekend. Ze schreef niet alleen romans en verhalen voor volwassenen die op meerdere long- en shortlists stonden, maar ook enkele kinderboeken, waarvoor ze o.a. een Zilveren Griffel en de Nienke van Hichtumprijs ontving. Voor haar verhalenbundel Ik moet u echt iets zeggen won ze de J.M.A. Biesheuvelprijs (2021). Naar aanleiding van haar moeders dood verscheen het autobiografische Olifanten op een web (1997). Tot haar non-fictiewerk behoren eveneens drie dagboekdelen die de jaren 1976-1983 omspannen. Haar gehele oeuvre werd bekroond met de Annie Romeinprijs (2003), de Charlotte Köhlerprijs (2011) en de Constantijn Huygens-prijs (2014).
Martien van Agtmaal
Martien van Agtmaal (1976) studeerde industrieel ontwerpen en Nederlands. Hij is werkzaam als illustrator en redacteur bij De Optimist en De Nieuwe Garde. Van Agtmaal publiceerde eerder in Sintel, op Tijdschrift Landauer en Hard//Hoofd. Het objectief is zijn debuutroman.
Het objectief werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs en de Hebban Debuutprijs.
Uit het juryrapport van de Anton Wachterprijs 2024:
‘Martien van Agtmaal beschrijft in Het objectief in een fonkelende, filosofische en geheel eigen taal een beweging, een voortgang zonder duidelijk doel, een koude tocht die alle kanten uitwaaiert. Een roman dus die over alles en niets gaat. Maar kun je een tekst waarvan je niet uit kunt maken of die nu utopisch of dystopisch is zo omschrijven? Natuurlijk niet. Voor in het boek van Van Agtmaal staat een motto van Gerrit Krol: ‘Een stad is eigenlijk niet meer dan de verdichting van een aantal bewegingen die zich dagelijks herhalen’. Een debutant die uit niets iets kan maken en die in staat is om een dergelijk motto nu eens niet alleen maar pretentieus te laten klinken, maar de lezer vol genot van de eerste tot de laatste bladzijde op de uitwerking ervan te trakteren, die moet je koesteren.’
Raymond Carver
Raymond Carver (1938–1988) brak in 1976 door met de publicatie van zijn verhaal ‘Will You Please Be Quiet, Please?’ en de gelijknamige bundel. Later volgden de verhalenbundels What We Talk About When We Talk About Love (1981) en Cathedral (1983). Carver groeide op in een gezin uit de lagere middenklasse. De uitdagingen en moeilijkheden die hij in die sociale klasse observeerde, vormen een centraal thema in zijn gehele oeuvre, evenals zijn eigen worstelingen in zijn huwelijk en met een alcoholverslaving. Carver is een van de meest karakteristieke stemmen uit de twintigste-eeuwse Amerikaanse literatuur.
Seneca
Lucius Annaeus Seneca (ca. 4 v.Chr.–65 n.Chr.) was als Romeinse filosoof een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de stoa. Hij was de leraar en mentor van de jonge keizer Nero, voor wie hij ook als ghostwriter optrad. Zijn overgeleverde literaire werk bestaat uit filosofische teksten, zoals de Brieven aan Lucilius, enkele tragedies en één satire.
Nicola Pugliese
Nicola Pugliese (1944–2012) heeft een bijzondere positie in de Italiaanse literatuur: hij schreef één verpletterende roman en trok zich daarna terug uit het literaire leven. Malacqua werd in 1977 gepubliceerd door Italo Calvino bij de prestigieuze uitgeverij Einaudi. Pugliese schreef de roman in 45 dagen, en weigerde iedere redactie op de tekst. Hoewel de gehele eerste druk van het boek binnen enkele dagen was uitverkocht werd het op verzoek van de schrijver pas na zijn dood weer herdrukt. Het verschijnt voor het eerst in het Nederlands.
Kurt Tucholsky
Kurt Tucholsky (1890–1935) was een van de beroemdste schrijvers van de Weimarrepubliek, volgens collega-schrijver Erich Kästner ‘een kleine dikke Berlijner die met zijn schrijfmachine een catastrofe wilde voorkomen’. Vanwege zijn scherpe kritiek op de Duitse maatschappij, zoals in Deutschland, Deutschland über alles, werd het werk van Tucholsky in 1933 door de nazi’s verboden.
Samy Meziani
Samy Meziani (1993) studeerde aan de Arteveldehogeschool in Gent en werkte enige tijd als leraar in Brussel. De vrije man is zijn debuutroman.
Inge Schilperoord
Inge Schilperoord (1973) is schrijver en werkt daarnaast als forensisch psycholoog bij onder andere het Pieter Baan Centrum. Ze debuteerde met Muidhond, dat in maar liefst zeven talen werd gepubliceerd en ook werd verfilmd. Het won de Bronzen Uil 2015 en stond op de shortlist van de ECI Literatuurprijs, deLibris Literatuur Prijs 2016, de FintroLiteratuurprijs 2016, Opzij Literatuurprijs en de ANV Debutantenprijs. In 2022 verscheen haar goed ontvangen tweede roman, Het licht in de stad, die in 2024 in het Frans verschijnt.