Yolanda Entius (1961) studeerde geschiedenis en was jarenlang actief in de toneelwereld als actrice en regisseur. Ze debuteerde in 2005 met de roman Rakelings, die werd bekroond met de Selexyz Debuutprijs. Haar vierde roman Het kabinet van de familie Staal stond op de longlist van de AKO Literatuurprijs en werd genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs.
In 2017 verscheen Entius’ eerste boek bij Van Oorschot: Abdoel en Akil, over de weerslag van verkrachting op vrouwenlevens, waarover het NRC Handelsblad schreef: ‘Als iedereen de maat der dingen is, zouden wij in staat moeten zijn die te relativeren. Hiervan doordrongen raken, dat is in mijn ogen het pleidooi van Yolanda Entius. Hierdoor is Abdoel en Akil een zeer belangrijk boek te noemen.’ De roman stond op de longlist van zowel de Libris als de ECI Literatuurprijs.
In 2018 volgde haar tweeluik Het verhaal van Benito Benin en dat van Fanny, waarover Miriam Piters van TZUM schreef: ‘Bewonderenswaardig grootse en ontroerende literatuur is het, die dit weet te verwezenlijken. Yolanda Entius morrelt met haar fabelachtige proza aan de door jezelf gecreëerde bestaanszekerheid.’
‘Grote emoties in kleine, nuchtere bewoordingen (…) zonder iets aan diepgang in te boeten.’ **** schreef Sonja de Jong in de regionale pers.
Ogentroost
Sterk en vrij voelt Yolanda Entius zich als ze met de tent op haar rug door de bergen loopt. Haar rugzak is gevuld met alleen het essentiële; de inhoud wordt gedicteerd door een looplijst die na jarenlange wandelervaring in steen is gebeiteld. Ook de wandelkaart biedt houvast tijdens haar tocht in de Mercantour, langs de Frans-Italiaanse grens: waar haar trouwe tent, de Slak, kan worden opgezet, waar water te vinden is, welke route ze moeten volgen; het staat allemaal op papier.
Maar Entius heeft niet alles onder controle. Haar geliefde F bijvoorbeeld, die zich tijdens hun wandeling volledig aan haar regie onttrekt, en tranen, het weer, herinneringen, ontroering en de dood. In een verslavend relaas denkt Entius na over alleen en samen zijn, controledwang en -verlies, de binnen- en buitenwereld, en over wat de ogen troost biedt.