Yolanda Entius (1961) studeerde geschiedenis en was jarenlang actief in de toneelwereld als actrice en regisseur. Ze debuteerde in 2005 met de roman Rakelings, die werd bekroond met de Selexyz Debuutprijs. Haar vierde roman Het kabinet van de familie Staal stond op de longlist van de AKO Literatuurprijs en werd genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs.
In 2017 verscheen Entius’ eerste boek bij Van Oorschot: Abdoel en Akil, over de weerslag van verkrachting op vrouwenlevens, waarover het NRC Handelsblad schreef: ‘Als iedereen de maat der dingen is, zouden wij in staat moeten zijn die te relativeren. Hiervan doordrongen raken, dat is in mijn ogen het pleidooi van Yolanda Entius. Hierdoor is Abdoel en Akil een zeer belangrijk boek te noemen.’ De roman stond op de longlist van zowel de Libris als de ECI Literatuurprijs.
In 2018 volgde haar tweeluik Het verhaal van Benito Benin en dat van Fanny, waarover Miriam Piters van TZUM schreef: ‘Bewonderenswaardig grootse en ontroerende literatuur is het, die dit weet te verwezenlijken. Yolanda Entius morrelt met haar fabelachtige proza aan de door jezelf gecreëerde bestaanszekerheid.’
‘Grote emoties in kleine, nuchtere bewoordingen (…) zonder iets aan diepgang in te boeten.’ **** schreef Sonja de Jong in de regionale pers.
Niet ik
Als jong meisje was Lena ervan overtuigd dat het leven als ze het ouderlijk huis verlaten had, mooier, warmer, beter zou zijn; dat moest haast wel. Maar eenmaal op kamers komt haar nieuwe leven nauwelijks van de grond. Ook op de Toneelschool wil ze maar geen vleugels krijgen. Acteurs blijken niet leuker of beter dan gewone mensen, mensen zoals zij. Maar dan maakt Dimitri zijn entree. Hij is alles wat zij niet is – flamboyant, onbekommerd, schaamteloos, bourgondisch – en bijna twee keer zo oud als zij. Als een ganzenkuiken wordt ze door hem aangetrokken en raakt verstrikt in een kat-en-muisspel met alsmaar wisselende regels.
Wat volgt is een liefde die alle rationaliteit tart, een liefde die zich niet laat ontleden, en waar Lena maar geen kloppend verhaal van kan maken. Tot ze – Lena is schrijver inmiddels en in de auto op weg naar haar huis in Frankrijk – opeens de sleutel vindt voor haar roman. Niet ik is een even pijnlijk als humoristisch zelfonderzoek naar de wortels van die liefde en een intieme bespiegeling over schaamte, seksualiteit, hunkering en eenzaamheid.