Johan Andreas Dèr Mouw (1863-1919) Nederlands astronoom, taalkundige en filosoof. Als dichter is hij ook wel bekend onder het pseudoniem Adwaita. Hij dichtte de beroemde regels ‘Ik ben Brahman, maar we zitten zonder meid’. Waarmee hij in één zin de problematiek van zijn leven samenvatte: die tussen De Idee en de alledaagse werkelijkheid.
Je bent de wolken en je bent de hei
Het werk van Johan Andreas Dèr Mouw (1863 – 1919) kent sinds jaar en dag een trouwe schare bewonderaars. Het hogere nastreven maar het dagelijkse er niet om laten – beroemd in de zinnen: ‘Ik ben Brahman. Maar we zitten zonder meid’ – is blijkbaar van alle tijden. Voor Marjoleine de Vos is de manier waarop Dèr Mouw het verlangen naar het hogere in het bestaan nergens ‘soft’ maar juist zo aards maakt, aantrekkelijk. Zij kiest daarom voor de lichte, vertellende kant van deze dichter.
Kent iemand dat gevoel: ’t is geen verdriet,
’t is geen geluk, geen menging van die beiden;
’t hangt over je, om je, als wolken over heiden,
stil, hoog, licht, ernstig; ze bewegen niet.
Je voelt je kind en oud; je denken ziet
door alles, wat scheen je van God te scheiden.
’t Is, of een punt tot cirkel gaat verwijden;
’t is, of een cirkel punt wordt en verschiet.
Je denkt: Nooit was het anders; tot mijn Wezen
ben ’k al zo lang van sterflijkheid genezen.
Je weet: Niets kan mij deren; ik ben Hij.
Tot zekerheid je twijfel opgeheven,
zo hang je als eeuwig boven je eigen leven:
je bent de wolken en je bent de hei.
[zonder titel]
Kent iemand dat gevoel: ’t is geen verdriet,’t is geen geluk, geen menging van die beiden; ’t hangt over je, om je, als wolken over heiden, stil, hoog, licht, ernstig; ze bewegen niet. Je voelt je kind en oud; je denken zietdoor alles, wat scheen je van God te scheiden. ’t Is, of een punt… Lees verder
[zonder titel]
Dof violet is ’t west en paarsig grijs.Nog wandel ‘k door het zwaar berijpte gras, en hoor naast me op de vaart het fijn gekras van schaatsen over ’t hol rinkelend ijs: ik heb ’t gevoel, of ‘k op ’t bevroren glas cirklend, zwevend, zwenkend op kunst’ge wijs, met ’t buigend bovenlichaam daal en rijs:’t… Lees verder
Over de reeks
Het Nederlandse poëziefonds van Uitgeverij Van Oorschot is befaamd geworden door talloze Verzameld werk-edities, de ‘vignettenreeks’ (1950–1975) en de presentatie van nieuwe dichters die in de loop der tijd doorbraken naar een groot publiek. Een aantal van hen is over leden maar dat hun werk nog springlevend is moge blijken uit de presentatie van… Lees verder
Over de reeks
Het Nederlandse poëziefonds van Uitgeverij Van Oorschot is befaamd geworden door talloze Verzameld werk-edities, de ‘vignettenreeks’ (1950–1975) en de presentatie van nieuwe dichters die in de loop der tijd doorbraken naar een groot publiek. Een aantal van hen is over leden maar dat hun werk nog springlevend is moge blijken uit de presentatie van een… Lees verder