Mark Cloostermans (1977) is literair criticus, onder meer voor De Standaard. Hij publiceerde boeken over Kristien Hemmerechts, Georges Simenon, het Vlaamse boekenvak en Barcelona.
Spoiler
Wie had twintig jaar geleden gedacht dat tv-series zo belangrijk zouden worden? De acteurs zijn opeens sterren van Hollywoodniveau. Tv-studio’s en streamingdiensten vechten om de beste regisseurs. Spoilers zijn een zaak van staatsbelang.
Veel series zijn van hoge kwaliteit. Het zijn artistieke werken met diepgang. De twijfel die Westworld zaait over de grenzen tussen realiteit en fictie, gaat helemaal terug op de avonturen van Don Quichot. Breaking Bad maakt Goethes Faust weer actueel. Game of Thrones borduurt voort op theorieën over macht die Leo Tolstoj ontwikkelde in Oorlog en vrede. Spoiler verbindt Amerikaanse series met klassieke literatuur. Zo nam In Treatment het stokje over van Italo Svevo’s literaire mijlpaal Bekentenissen van Zeno, varieert The West Wing op Thomas More’s Utopia en herkennen we in Chandler Bing (Friends) een moderne Hamlet. Daarnaast bekijken we hoe de Amerikaanse tv reageerde op 9/11 en wat Nabokov ons kan leren over spoilers (die in dit boek overigens tot een minimum beperkt blijven). Bij wijze van special features bevat Spoiler ten slotte een hoofdstuk over de oermoeder van alle goede series (Twin Peaks dus) en een over de precieze verhouding tussen literatuur en tv-fictie.