414
‘Kunst staat niet los van de wereld, is geen gefröbel of vrijetijdsbesteding van iemand die voor een echt vak niet wil deugen – ze is ermee verbonden, en misschien wel intenser dan we geneigd zijn te bevroeden.’ Het is een van de uitspraken die Arjan Peters dit voorjaar deed in een uitvoerige lezing over zijn uitgangspunten als criticus. In Tirade nu de volledige tekst. ‘Nooit door de knieën gaan voor de lieve vrede. Kritiek mag nooit onverschillig zijn.’
Een detective van D. Hooijer: acht personages cirkelen rond de waarheid. Vermoordde de gifmengende Armando zijn eigen vader? Wat wil Ludmilla van de oude mevrouw Pfeiffer? Wie is Bienfait en laat hij zich verleiden door de Duitse kamenierster? En verliet Carl nu werkelijk onschuldig Ludmilla’s slaapkamer…?
In ‘De bonboncouturier’ van Mohana van den Kroonenberg is een gelauwerde chocolatier getuige van de hilarische ondergang van zijn nieuwste chocoladecreatie. ‘De burgemeester, opeens bruisend van initiatief, gaat voor in het gezang, in de beweging, hij zet koers naar de trap, naar boven, en ze bulderen op de maat van zijn zondagse schoenen: “Hap en Slik, Hap en Slik.”’ Lucas Hüsgen laat een Ierse plattelandspastoor zich verliezen in een fascinatie voor de wonderlijke C.K. Watt met wie hij muziek luistert, discussieert en geheimen deelt. ‘Ik heb toen afgesproken dat ik bevrijd was; alles mocht verzwijgen.’
Nieuwe gedichten van Eva Gerlach, Wim Hofman, Atte Jongstra en Lloyd Haft; Jan Baeke vervolgt zijn reeks ‘Blessures’.
De Ideale Bibliotheek is dit keer in handen van Erwin Mortier: ‘Er zijn boeken die ik als lezer kan smaken maar die de schrijver in mij slechts matig bevallen, en er zijn boeken die me als schrijver in de ban houden, terwijl de lezer die ik ook ben er amper geduld voor opbrengt.’
Prijs:
€ 12,85
Op voorraad