intro

We leven in bijzondere tijden. Trump stuurt aan op de vernietiging van de oude wereldorde. Videoscheidsrechters bepalen wie de WK-beker mee naar huis neemt. In het recent verschenen essay ‘Schrijver, laat de lezer weer geloven in de
werkelijkheid’ pleit Salman Rushdie voor een nieuwe taal, built from the ground up, als tegenwicht tegen het schaamteloos verdraaien van feiten en de opkomst van fake news.

Intussen wordt er in het La La Land van de Nederlandse literatuur hard gewerkt. Tijdens de redactievergaderingen die ik als kersvers redactielid heb mogen bijwonen, vielen mij drie dingen op. Ten eerste: tenminste één collega koestert Deadpool als guilty pleasure. Mijn bescheiden mening: een superheld die tijdens een bliksembezoek aan de hemel zijn dode vriendin smeekt: ‘Don’t fuck Elvis’ is my kind of guy. Ten tweede zijn Tirade-tijgers Anja Sicking en Marko van der Wal behept met een feilloos gevoel voor talent en kwaliteit. Ten derde: de ingetogen Daan Doesborgh en de flamboyante Dean Bowen, onze poëzie-experts, vullen elkaar beter aan dan Stan Laurel en Oliver Hardy.

In dit nummer trakteren we de lezer op een eigentijdse hervertelling van Nescio door Tessa Kortmulder, verhaalt Ralph de Jong in ‘Voor het interview’ over een fotoshoot voor de Elle, en laat Ruud Osborne ons poëtisch dwalen door zalen van herinnering in ‘De trap’. De fijne pen van Carel Peeters polst Gebrek is een groot woord van Nina Polak. Daphne de Heer haalt heerlijk uit in haar tirade. Verder niet te missen bijdragen van Femke Vindevogel, Evelien Vos, Felix van de Vorst plus ondergetekende. De illustraties van Ludwig Volbeda zijn de spreekwoordelijke slagroom op de taart.

Heeft u Tirade 472 uit before you know it? De volgende keer wacht u een exclusief poëzienummer om van te watertanden.

Bestellen kan hier.

Nr. 472, 2018 | 

Lees meer

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 444
    Nr. 444, 2012
  • Omslag Tirade nr. 115
    Nr. 115, 1966
  • Omslag Tirade nr. 327
    Nr. 327, 1990
  • Omslag Tirade nr. 51
    Nr. 51, 1961
  • Omslag Tirade nr. 202
    Nr. 202, 1975
  • Omslag Tirade nr. 470
    Nr. 470, 2018
  • Omslag Tirade nr. 46
    Nr. 46, 1960
  • Omslag Tirade nr. 262
    Nr. 262, 1981
  • Omslag Tirade nr. 111
    Nr. 111, 1966
  • Omslag Tirade nr. 118
    Nr. 118, 1966
  • Omslag Tirade nr. 376
    Nr. 376, 1998
  • Omslag Tirade nr. 302
    Nr. 302, 1986
  • Omslag Tirade nr. 126
    Nr. 126, 1967
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994
  • Omslag Tirade nr. 86
    Nr. 86, 1964
  • Omslag Tirade nr. 423
    Nr. 423, 2008
  • Omslag Tirade nr. 474
    Nr. 474, 2019
  • Omslag Tirade nr. 192
    Nr. 192, 1973
  • Omslag Tirade nr. 45
    Nr. 45, 1960
  • Omslag Tirade nr. 410
    Nr. 410, 2005
  • Omslag Tirade nr. 54
    Nr. 54, 1961
  • Omslag Tirade nr. 105
    Nr. 105, 1965
  • Omslag Tirade nr. 156
    Nr. 156, 1970
  • Omslag Tirade nr. 94
    Nr. 94, 1964
  • Omslag Tirade nr. 304
    Nr. 304, 1986

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Vlinders en vijanden – over schoonheid en verlies

    Vlinders en vijanden – over schoonheid en verlies

    Larousse 17 voor Olaf In de documentaire Mein Liebster Feind van Werner Herzog zit een betoverende scène zoals je die alleen kunt zien in films van Herzog: het toeval hielp. De film draait om de acteur Klaus Kinski en maakt vooral duidelijk wat een onmogelijke man dat geweest moet zijn. Op zeker moment staat de...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Op tijd

    Op tijd

    Rob was mooi op tijd en ik besefte maar weer eens dat ik een man gebleken ben die punctualiteit waardeert. Vijftig worden – eenenvijftig worden – maakt een hoop dingen duidelijk. Ik houd van literatuur, muziek, koken, wijn, film en theater; ik houd niet van beeldende kunst en telaatkomers. Waar ik helaas ook van houd...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zelf hoef je nog dat ene - over het ledig lichaam

    Zelf hoef je nog dat ene - over het ledig lichaam

    Larousse 16 Ergens in mijn brein is de kennis opgeslagen dat lichaam ‘vleeshemd’ betekent, meestal bij etymologische duiding van samengestelde woorden gaat het dan om twee Indo-Germaanse stammen, in dit geval lîka en ham. Het vleeshemd heeft iets vies’, maar evengoed iets heel moois: dat wat de ziel draagt, aan heeft. En ooit zul je...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jos Versteegen
    Jos Versteegen

    Jos Versteegen (1956) schreef zeven dichtbundels, waarin hij zich vooral liet inspireren door zijn familie en zijn jeugd in Limburg. Voor zijn debuutbundel werd hij genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs. Zijn meest recente bundel is Woon ik hier, met herinneringen van oude mensen. In 2016 publiceerde hij zijn vertaling van de Duitse gedichten die Hans Keilson in 1944 in de onderduik schreef voor een geliefde: Sonnetten voor Hanna. Jos Versteegen werkt sinds begin 2017 aan de biografie van Hans Keilson.

  • Foto van Julien Ignacio
    Julien Ignacio

    De Nederlands-Arubaanse schrijver Julien Ignacio (1969) studeerde af als literatuurwetenschapper. Hij publiceerde theaterteksten, blogs en korte verhalen. In 2008 ontving hij de El Hizjraliteratuurprijs voor zijn toneelstuk Hotel Atlantis. Hij was redacteur van literair tijdschrift Tirade en is bestuurslid van de Werkgroep Caraïbische Letteren. In 2018 verscheen zijn debuutroman Kus (nominatie Bronzen Uil). Met collega-schrijvers Michiel van Kempen en Raoul de Jong stelde hij Dat wij zongen samen, een bloemlezing Caraïbische literatuur die in 2022 uitkwam bij uitgeverij Das Mag. In september 2023 verscheen zijn tweede roman Goudjakhals, een kralenketting van historische en futuristische migrantenverhalen, die zich afspelen in onder meer Amsterdam en Aruba, Beiroet en Lesbos.

  • Foto van Gilles van der Loo
    Gilles van der Loo

    Gilles van der Loo (Breda, 1973) is schrijver en schrijfdocent. Tussen 2011 en 2015 was hij redacteur van Tirade. Bij Van Oorschot publiceerde hij de verhalenbundel Hier sneeuwt het nooit en de romans Het laatste kind, Het jasje van Luis Martín, Dorp en  Café Dorian. Meest recent verscheen Mens blijven aan het front bij Hollands Diep, dat hij samen met zijn Oekraïense vriend Andrii Kobaliia schreef.