Daniil Charms

Daniil Charms (1905–1942), de absolute meester van Russische absurdisme, blinkt uit in het tonen van de onsamenhangendheid van het bestaan en de onvoorspelbaarheid van het lot. ‘Mij interesseert alleen onzin,’ schreef hij ooit, ‘alleen dat wat geen enkele praktische zin heeft.’ In zijn werk laat hij willekeur vergezeld gaan van een stevige dosis, vaak zwartgallige, humor. Met zijn opvallende verschijning, zijn excentriciteit, zijn creatieve tegendraadsheid was hij een fenomeen en groeide hij na zijn dood uit tot een wereldwijd bekende cultschrijver.

Annemiek Recourt

Annemiek Recourt (1981) is als cultuurhistoricus verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, en werkt daarnaast als freelance redacteur. Zij woont in en werkt vanuit Zuid-Afrika.

Over Greshoff:

‘Een stuk Noord- en Zuid-Nederlandse literatuurgeschiedenis is zonder Greshoff ondenkbaar: hij heeft ze mee helpen maken.’ Kees Fens

‘De man die onze plechtig indommelende literatoren wakker schudde, hen niet alleen hun heiligenkroontje ontnam maar hen ook “letterkundig” onthoofde.’ Louis Paul Boon


Louis Couperus

Louis Couperus (1863-1923) geldt als een van de bekendste Nederlands schrijvers. Hij beoefende uiteenlopende genres, maar leeft in de eerste plaats voort vanwege zijn romans, zoals Eline Vere, Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan en De stille kracht.
Dr. H.T.M. van Vliet (1950) was verantwoordelijk voor de uitgave van de Volledige Werken van Louis Couperus in 50 delen. Daarnaast bezorgde hij een uitgave van de correspondentie van Couperus en publiceerde hij talrijke boeken en artikelen over het leven en het werk van de Haagse schrijver.

Evelien Vos

Evelien Vos (1987) publiceerde eerder Zeer korte liefdes bij AfdH Uitgevers. Ze werd tweede bij de A.L. Snijdersprijs met het verhaal ‘Staal’.

Kees van Kooten

Kees van Kooten (1941) is natuurlijk bekend als helft van het duo Koot en Bie, maar even zolang actief en succesvol als schrijver. Een groot overzicht van zijn niet eerder gepubliceerde werk verscheen onder de titel Karrevrachten pennevruchten (De Harmonie, 2017).

M. d'Hane-Scheltema

Marietje d’Hane-Scheltema (1932) vertaalde vele grote klassieke schrijvers, en recentelijk de Fabels van La Fontaine. In 1986 kreeg zij de Martinus Nijhoffprijs voor haar vertaalwerk.

Gregor Verwijmeren

Gregor Verwijmeren studeerde in Utrecht Algemene Letteren en aan het conservatorium. Hij publiceerde in De Gids en Flash. Hij is werkzaam als muziekcatalogiseerder in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De vorm van geluid is zijn debuut.

 

Ovidius

Ovidius (43 v.Chr. – 17 na Chr.) was een van de belangrijkste en meest vernieuwende dichters uit de tijd van keizer Augustus. Met name zijn mythologische epos Metamorfosen is van grote invloed geweest op de Europese literatuur en beeldende kunsten.

Shusaku Endo

Shusaku Endo (1923-1996) staat bekend als een van de belangrijkste naoorlogse Japanse auteurs. De meeste van zijn (historische) romans handelen over het katholicisme in Japan. Zijn magnum opus Stilte werd in 2016 verfilmd door Martin Scorsese als Silence. Het meisje dat ik achterliet (1963) verscheen niet eerder in het Nederlands en werd vertaald door Maria Smolders.

Mariëlle Hageman

Mariëlle Hageman is schrijver en (kunst)historicus. Ze publiceert onder meer over de geschiedenis van Amsterdam en schreef bijvoorbeeld het succesvolle Het A’damboek, en recent Amsterdam in de wereld.

Warner van Wely

Warner van Wely (1945) brak zijn studie af om theater te maken – tekstloos interdisciplinair locatietheater. Eerst in Engeland, bij de performance theatergroep Welfare State, daarna in Nederland, met de internationaal bekende groepen Dogtroep en Warner & Consorten. Van beide groepen was hij vijftien jaar lang artistiek leider. In 2008 stopte hij met zijn theaterwerk, om schrijver te worden.

Ru de Groen

Ru de Groen (1957) debuteerde als schrijver met de roman Anna. Ode aan een kattenstaart. In 2017 verscheen zijn roman Zonen van De Farao. Hij is binnen het bedrijf Krikke Special Books uitgever van boeken in opdracht. Hij woont en werkt in Amsterdam. Een dagje in de stad is zijn eerste roman bij Uitgeverij Van Oorschot.

Over Anna:
‘Een genot in deze prachtige debuutroman vormt de soepelheid van taal die Ru de Groen gebruikt.’ – Literair Nederland

Over Zonen van De Farao:
‘Lees dit prachtige boek.’ – Hebban